Blog
Szara eminencja dobrego contentu - korektor w content marketingu

Szara eminencja dobrego contentu - korektor w content marketingu

14.04.2020

Prawidłowo przygotowany tekst dla content marketingu to nie tylko praca, jaką wykonuje autor. Copywriter często pracuje pod presją czasu i tworzy więcej niż jeden tekst na ten sam temat. W takich sytuacjach nietrudno o pomyłkę, która może mieć poważne skutki. To dlatego specjaliści ds. content marketingu coraz częściej sięgają po usługi wspierające tworzenie wysokiej jakości treści takie jak redakcja i korekta. W polskich warunkach wciąż redakcja tekstu kojarzy się przede wszystkim z pracą wydawniczą, jednak warto wykorzystać jej potencjał także w obszarze, jakim jest content marketing.

Dlaczego redakcja contentu ma znaczenie?

Poprawny stylistycznie i gramatycznie tekst to jedno, a poprawność merytoryczna to drugie. Specjaliści ds. content marketingu coraz częściej dostrzegają potencjał związany z redakcją merytoryczną treści.  Skuteczny content nie musi liczyć kilku tysięcy słów. Ma być konkretny i oddziaływać na czytającą go osobę w określony sposób. Jednym z filarów, na których opiera się content marketing, jest określenie celów tekstu i środków do jego osiągnięcia. Niekiedy briefing bywa jednak zawiły, a copywriter nie zawsze dotrzymuje wszystkich jego punktów. Tu rozpoczyna się rola redaktora i edytora treści. Jeśli opis zlecenia jest wystarczająco wyczerpujący, to proofreader sprawdza, czy wszystkie jego punkty znalazły się w treści. W miarę możliwości korektor powinien nanieść odpowiednie zmiany lub przekazać tekst do korekty merytorycznej autorowi. W tym kontekście treść zweryfikowana przez korektora to zatem ważny element skutecznych działań content marketingowych. 

Content marketing skupia się na tym, by osiągnąć zamierzone cele za pomocą treści.

Jak redagować teksty, by pozyskiwać leady?

1. Cel - pal! Korektor sprawdza, czy content spełnia założenia 

Pozornie to oczywiste: tekst ma generować leady, a w konsekwencji przekładać się na sprzedaż. W rzeczywistości nie jest to jednak takie proste. Warto określić, co tekst ma zakomunikować. Dobrze też zadać sobie pytania:

  • Czy content ma pełnić funkcję informacyjną? 
  • Czy treść ma skłaniać do działania (np. zakupu, odwiedzenia strony)?
  • Czy content ma być inspirujący?

Warto wypunktować cele, które będą ważnym wyznacznikiem dla redaktora weryfikującego treści na potrzeby content marketingu. Zadaniem profesjonalnego proofreadera jest dopilnowanie, by content w całości spełniał założone cele.  W tym kontekście nie jest więc przesadą stwierdzenie, że redaktor powinien znać briefing niemal na pamięć.

2. Proofreader ukierunkowuje tekst na odbiorcę

Jak określić odbiorcę contentu? Tu również odpowiedź wydaje się łatwa – target to klienci lub potencjalni klienci. To jednak bardzo powierzchowne stwierdzenie. Stworzenie person i przeanalizowanie grupy docelowej to jednak praca, którą marketerzy podejmują zanim powstanie tekst. Content marketing skutecznie wykorzystuje grupy docelowe w treściach, a rolą redaktora i proofreadera jest sprawdzenie, czy content rzeczywiście odpowiada targetowi. Tu warto zwrócić uwagę między innymi na styl komunikacji czy język. W tekstach tworzonych na potrzeby content marketingu często zachodzi potrzeba ujednolicenia tonu. To zadanie również należy do obowiązków redaktora treści. Korektor pracujący w content marketingu często mierzy się też z weryfikowaniem dużej ilości treści od różnych copywriterów. Jego rolą jest sprawić, by nadać contentowi spójność również pod względem językowym. 

3. Słowa kluczowe, czyli co redakcja contentu ma wspólnego z SEO

Proofreader pracujący w obszarze content marketingu dobrze zna potencjał związany z optymalnym wykorzystaniem słów kluczowych. Frazy cenne z perspektywy SEO powinny pojawiać się w tekście w określonych miejscach i ilości. Do obowiązków redaktora należy zweryfikowanie, czy tekst jest napisany zgodnie z zasadami SEO, a także czy czy słowa kluczowe są rozmieszczone w naturalny sposób.

Merytoryczny content, czyli jaki?

Tekst, który docenia content marketing, ma generować leady. Nie musi być długi, ale powinien być wyczerpujący i wartościowy. Oznacza to, że dobrze opracowany content spełnia wymagania postawione w briefie, a przy tym jest przyjemny w czytaniu. Redakcja to jednak nie tylko inwestycja w komfort obcowania z contentem wysokiej jakości. To także dbałość o wizerunek, a przecież na tym opiera się content marketing. Korektor merytoryczny sprawdza, czy tekst ma sens i czy nie zawiera nieprawdziwych informacji. Trudno zweryfikować każdy szczegół, jednak czasami proofeaderowi powinna zapalić się czerwona lampka. Jest całkiem prawdopodobne, że te same kwestie mogą budzić wątpliwości odbiorcy contentu. Warto więc sprawdzić najważniejsze fakty, liczby, nazwy czy nazwiska. Najczęściej proofreader może zrobić to sam, jednak niekiedy warto skonsultować wzbudzające niepewność informacje z autorem tekstu. Content marketerzy cenią też korektorów za to, że proofreaderzy eliminują content o znikomej wartości, czyli tzw. lanie wody. 

Redakcja i korekta contentu w praktyce

Co drażni potencjalnych czytelników? Co spędza sen z powiek content marketerom? Aż wreszcie na jakie kwestie zwracają uwagę marki przy odbiorze tekstów?

Oto przykłady obszarów działań korektora w content marketingu.

  • Eliminacja pustosłowia, lania wody, długich zdań z nikłą wartością merytoryczną. Dobry content nie skłania do tego, by przeskakiwać wzrokiem kolejne zdania po coś interesującego. Ma wzbudzać ciekawość i nieść wartość. Redakcja pozwala skondensować treść tak, by tekst był ciekawy i skuteczny.
  • Usuwanie zbędnych informacji. Zadaniem proofreadera jest sprawdzenie, czy content zawiera dokładnie to, co powinien. Nudne fakty z historii marki, ogólnie znane porady, truizmy - korektor w content marketingu dba o to, by zminimalizować ich obecność.
  • Weryfikacja mylnych nagłówków. Tekst pod nagłówkiem powinnien mu odpowiadać. Redaktor ma za zadanie sprawdzić, czy tytuł i podtytuły nie są oderwane od treści.

Dobry content marketing i książka wydawana przez solidne wydawnictwo mają więc co najmniej jeden  punkt wspólny (a nawet dwa) – to  redakcja i korekta. Dbasz o content marketing dla swojej marki? A może potrzebujesz weryfikacji większej ilości tekstów? Chętnie pomożemy Ci w korekcie i redakcji tekstów, które przełożą się na sprzedaż.